fredag 3 juli 2009

Dessa läkarutlåtandena...

Att få ett läkatutlåtande på posten har blivit en del av vardagen, eftersom det händer så ofta. Inom loppet på en vecka har jag fått ett fyra sidor utlåtande från rehab vid ansökan av aktivitetsersättning och en tre sidor långt sjukskrivningsutlåtande. Man tror att det ska bli enklare varje gång att läsa alla negativa saker om sig själv, men det är ett påstående som alltid slår fel.. Hela tiden försöker man pränta in i huvudet - Therese det fattar du väl att de måste fokusera på alla negativa symtom som olyckan har gett för att försökringskassan ska fatta hur illa det är. Ändå fattar inte hjärnan detta och en stor klump i magen infinner sig med detsamma. Trodde de hade sagt allt till mig vad jag hade svårt med, men det var tydligen mer mycket mer. På första raden står det -23 årig tjej med en svår wiplashskada efter en bilolycka, reagerade direkt på ordet svår. Klumpen i magen blev större och större och jag kände att ögonen började vattna sig. Tänkte genast - varför var de tvugna att skriva svår? Även om det är dagens sanningen så ska jag tala om för er att det var skit jobbigt att läsa.. I sådana lägen önskar man att någon hade kommit med en vit lögn för att förhindra att känslorna tar mer plats än förnuftet. Lite längre ner stod det beskrivet hur alla delar i min kropp fungerade, exempel på det var att jag tydligen var överkänslig på min ben, nacke och ena armen. Det stod även att jag var svagare i båda mina armar (dock mest i högran, vilken var benämt som förlamad), men även om svagheten och balansproblemen med höger benet. Andra ord som förekom titt som tätt var trötthet, koncentrationsproblem, minnesproblem och huvudvärk.Kursiv

När allt skrivs ner till ord blir allting så definitivt, när man diskuterar det hela kanske man förskönar det hela för att man ska orka, vilket det kändes i mitt fall. Detta är något jag ändå är tacksam över i efterhand, på grund av att jag nog hade haft svårare att orka med rent psykiskt.
Hela dagen efter får man gå och pränta in de återkommande orden att det är försäkringskassan som ska ha det och då letar de upp allt negativt de kan hitta. Sammanfattningsvis efter de orden är att värre utlåtande om min egen kropp kan det alltså inte bli än när de ska i försäkringskassans händer!

2 kommentarer:

  1. Usch! Det blir ALLTID mycket värre när man ser det svart på vitt. Men när det ska till FK så får det verkligen inte förskönas. Dom är tuffa som dom är ändå. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Den där klumpen i magen har jag haft många gånger, och de där orden man läser.. ja de fastnar inte än och klumpen i magen får jag fortfarande när jag läser om mig själv. Det är PRECIS som du säger, det blir så uppenbart då. Så verkligt men ändå inte. Det kan ju inte vara mig de skriver om.. men jo. Och det är då det känns, så ledsen man blir, så ont det gör. Jag vet precis Tessan.. Söta rara du, önskar jag kunde säga att du vänjer dig snart.. men jag är tveksam.. =) Men man lär sig en del så det känns ändå alltid lite bättre. Kramar till dig! // Pea

    SvaraRadera